Caietul Mayei-Isabel Allende

După bătălii seculare cu timpul și cheful, am ajuns la bun sfârșit și cu acest roman interesant și plin de viață.
Caietul Mayei este un roman scris de Isabel Allende, la fel ca și Eva Luna, în recenzia acestei cărți am vorbit puțin și despre autoare, așa că acum voi sări peste acest amănunt.

Incipit
"Acum o săptămână, în aeroportul din San Francisco bunică-mea m-a îmbrățișat fără să verse o lacrimă și mi-a reamintit, dacă puneam cât de cât preț pe viața mea, să n vorbesc cu nimeni cunoscut până când vom avea certitudinea că dușmanii mei nu mă mai caută. Bunica mea Nini e paranoică, la fel ca toți locuitorii Republicii Populare Indepedente Berkeley, urmăriți deopotrivă de guvern și de extratereștrii, numai că în cazul meu nu exagera deloc și nici o precauție nu era în plus. (...)"
Maya și fazele prin care trece

Așa începe această carte plină de viață și de culoare dar și de teme controversate, stilul inconfundabil cu care ne-a obișnuit Isabel Allende  până acum. 
Cartea o are ca protagonistă pe Maya Vidal, o tânără de nouăsprezece ani (momentul narării), care a trecut prin multe. A crescut cu bunicii ei Nini Vidal și bunicul ei drag, poreclit Popo. 
Ideea principală este legată de lupta Mayei cu dependența de droguri, ea își istorisește întâmplările trăite până la nouăsprezece ani în timp ce e refugiată pe o insulă departe de ispitele drogurilor, prostituției și alcoolului. 
Temele cărții sunt controversate, Maya are experiența unei copilării interesante, alături de o bunică plină de viață recăsătorită cu un bărbat calm și calculat căruia îi place să observe stelele printr-un telescop. Tatăl ei este pilot și petrece foarte puțin timp cu fiica sa, mama ei a lăsat-o în grija bunicilor pe când era doar un bebeluș.
După cum nici startul în viață nu e foarte promițător, nici continuarea nu e foarte bună. După moartea bunicului Popo, Maya devine membră a unei găști de fete, ia contact cu drogurile. Ajunge la un azil pentru dezintoxicare în care petrece câțiva ani, apoi fuge și ajunge din  nou în ghearele drogurilor și a prostituției, singură într-un oraș străin.
Isabel Allende scrie în cartea aceasta despre viața de noapte, droguri, alcool, prostituție, incest, falsificare de bani și lupta pentru viață a oamenilor prinși în aceste capcane. 
Moartea e pentru alții, nu pentru cei pe care-i iubim (..) - Maya
Cu toate acestea, personajul Maya Vidal este unul lucid, plin de inocență și foarte bine conturat. În momentul narării (narațiunea este la persoana întâi) Maya este conștientă de tot ce a pățit și se bucură că a scăpat de necazuri. Per ansamblu, Caietul Mayei e un bildungsroman foarte bine realizat. Este o carte despre învățare și auto-cunoaștere. 

Omul care sunt e rezultatul trăirilor mele anterioare, chiar și a marilor mele greșeli.-Maya

Să vă spun părerea mea

Nu pot să spun că m-am regăsit prea tare în acest roman, probabil că m-aș regăsi calumea doar dacă aș scrie eu unul. Cu toate acestea eu și Maya semănăm în unele privințe, inocența dar și maturitatea de care dă dovadă în unele privințe, plus vârsta. Decorul e unul din America de Sud, locuri prin care e puțin probabil că voi ajunge vreodată. Îi acord acestei cărți nota 8 din 10.
Puteți citi și alte cărți online pe Libris  librăria online foarte dragă nouă. 
Aici puteți vedea un trailer foarte reușit al cărții. 

********
Voi ce mai faceți? Cum sunteți? 

Comentarii

  1. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  2. Bine ai zis ca este un roman despre invatare si auto-cunoastere. Este si despre dragoste, speranta, iar personajele create de Allende m-au cucerit (pe langa Maya, mi-au placut mult bunica Nini si bunicul Popo).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, bunicii sunt personajele calauzitoare. Mai ales bunicul, este cel care ii deschide ochii Mayei, cel care o invata sa priveasca stelele, viata si tot ce e in jur. Nu e de mirare ca disparitia lui o arunca pe Maya la polul opus si ca felul ei de a fi se schimba radical.

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)