Absolut tot - Nicola Yoon



 Absolut tot,  un bestseller care a captivat cititorii tineri și dornici de distracție, în special pe cititoarele tinere, care se pot regăsi ușor în carte. Eu mi-am pus ochii ageri pe carte la Gaudeamus, în luna mai. Dar n-am cumpărat-o de acolo, am zis că mai stau și bine am făcut pentru că am găsit romanul la bibliotecă.

Madeline F. Whittier are optsprezece ani și nu e o adolescentă deloc obișnuită. Maddie citește mult, învață mult, iar curiozitatea ei față de lumea din jur este de nestăpânit. Oare nu sunt acestea caracteristicile fiecărui tânăr? Aproape...
Dar ea este mai specială de-atât pentru că de mai bine de zece ani, Madeline nu a mai ieșit niciodată din casă. Boala, sau mai bine spus, o alergie la lume o ține pe fata noastră în casă, sigilată într-un fel de vid închis ermetic, iar singurul ei contact cu lumea este prin intermediul cărților și al internetului.

Mama ei, dar și asistenta Carla sunt singurele persoane cu care are contact, pe care le poate atinge și de a căror prezență se poate Maddie bucura.
Asta până când în casa de alături se mută Oliver, un tip super-simpatic, de care Madeline se îndrăgostește.
După nopți petrecute pe chat, apare în sfârșit pentru cei doi un prilej de a se întâlni. Olly, cum este alintat, devine punctul de eliberare al lui Madeline. 
Viața și securitatea ei nu o mai interesează, preferă să descopere lumea, dragostea și absolut tot ce o înconjoară, chiar cu prețul morții. Olly este partenerul perfect pentru astfel de descoperiri. Răzvrătirea adolescentină și setea de a cunoaște și înțelege lumea sunt mai presus pentru Madeline decât însăși disperarea în care cade mama ei.

Mi-a plăcut cartea și spiritul în care este scrisă. Eroina noastră este de-a dreptul fantastică, chiar dacă adevărul care îi este relevat până la finalul acțiunii, cel puțin pentru mine, a fost previzibil.
Mă așteptam la un astfel de final, sinceră să fiu, iar faptul că dragostea învinge chiar teama de moarte este încurajator.
Ca scriitură nu pot să spun că m-a dat pe spate, dar ca mesaj și transmitere a valorilor familiale, este ok. Viața de familie nu este una clasică nici pentru Madeline, dar nici pentru Oliver. Ea trăiește doar cu mama, într-o casă cu aer filtrat și sistem de siguranță, fără posibilitatea de-a ieși afară. Oliver, în schimb, este un tip popular, atrăgător și inteligent care trăiește cu părinții și sora lui. 

Lucrurile n-ar fi complicate dacă tatăl nu ar fi un alcoolic agresiv ce își asuprește soția și copii. La multe astfel de accese de furie ale tatălui lui Olly este și Maddie martoră de la fereastra casei sale. Asta până în momentul în care evadează pentru prima dată din casă pentru a-și salva prietenul din pumnii tatălui furios.
Acesta este imboldul de care fata are nevoie pentru evadarea vieții ei, pentru a petrece timp cu Oliver și pentru a vedea o parte din lume cunoscută de ea doar din imaginile din arhiva familiei, Hawaii.

 Vă recomand Absolut tot pentru că e o carte fermecătoare și plină de prospețime, cu ușoare clișee de iubiri între adolescenți americani, dar putem trece peste. Unii poate chiar iubim aceste prototipuri de cupluri, acest fel de personaje îndrăgostite.


***

Voi ce mai citiți?

Eu am început să îmi fac o listă de lecturi pentru următoarea perioadă (câteva luni, un an sau doi), dacă aveți exemple de cărți ce v-au furat lacrimi, stârnit hohote de râse sau care v-au rămas mai multă vreme în memorie, vă rog, nu ezitați să mi le recomandați și mie.

Comentarii

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)