Eu sunt Malala - Povestea fetei care a luptat pentru educație ...


"M-am născut într-o țară care a luat ființă la miezul nopții. Când am fost atât de aproape de moarte, abia trecuse de miezul zilei." - incipit
În luna februarie scriam cu foarte mult patos și bucurie despre intenția editurii Polirom de a publica în limba română cartea de memorii Eu sunt Malala  - Povestea fetei care a luptat pentru educație și a fost împușcată de talibani. Eram încâtată că voi avea șansa să citesc în română această carte, eram conștientă că nu voi face față unei lecturi ca aceasta în limba engleză. și bine am știut. Librăria online Libris mi-a îndeplinit  dorința. Am vrut să fiu printre primii din blogosfera românească de carte care va scrie recenzia acestei cărți. Nu știu dacă mi-a ieșit... dar oricum. Alte cărți online, dar și cărți în limba engleză găsiți tot pe Libris, care oferă transprt gratuit prin curier la orice comandă din țară.
***

Malala Yousafzai scrie cu multă luciditate despre realitățile care o înconjoară. Visul ei este acela de a-și duce studiile la final. Cartea ei prezintă, de asemenea, momente cruciale din istoria politică și militară a Pakistanului (țara de origine a Malalei), dar și întâmplări care o vizează pe ea, familia sa și locuitorii din orașul Mingora.
Viața ei este una obișnuită pentru o fată, una care are acces la educație, tatăl ei este fondatorul unei școli, iar Malala este una dintre cele mai bune eleve. De mică este înzestrată cu darul vorbirii, îi place să țină discursuri și să  susțină cauzele în care crede.
În momentul în care talibanii fac propagandă radiofonică și interzic fetelor să meargă la școală, Malala ia atitudine și sprijinită de tatăl său, dă interviuri televizate, radiofonice și chiar ține un jurnal pentru site-ul BBC sub pseudonimul Gul Makai.  Prin intermediul lor, ea trage un semnal de alarmă împotriva talibanilor și a cerințelor impuse de aceștia.

"Jurnalul lui Gul Makai a suscitat interesul și mai departe. Unele ziare au publicat fragmente din el. BBC chiar a făcut o înregistrare audio, folosind vocea altei fete, iar eu am început să văd cerneala și cuvintele așternute cu ea care erau mai puternice decât mitralierele, tancurile sau elicopterele. Învățăm să luptăm. Și învățăm cât de puternici suntem când vorbim. "

 După puțină vreme de la aceste evenimente, Malala este împușcată în cap în timp ce se afla în autobuzul ce o duce spre școală. Asta la scurt timp după ce elevele de la școala Khushal sfidează ordinele talbianilor și își reiau studiile. Școala Khushal este școala patronată de tatăl Malalei.

"Nici eu nu voiam să cedez. Dar termenul-limită al talibanilor se apropia: fetele erau nevoite să renunțe la școală. Cum, în secolul XXI, puteau opri peste 50.000 de fete să meargă la școală?"
Autoritățile, armata și cunoscuții Malalei, toți se roagă sau speră că aceasta va scăpa cu viață. Televiziunile de știri din lume vuiesc despre intregul eveniment. Malala este transportată într-un spital din Anglia, acolo îi salvează viața ... iar visul ei, acela de a lupta pentru educație, continuă și azi.
Adevărul este că eu nu concep cum o autoritate ar putea să îmi impună mie ca fată să renunț la sutdii, fie și în numele religiei sau a onoarei... Mulți sunt bătuți în cap, nu realizez cum pot femeile să fie atât de constrânse în alte țări și nu îmi dau seama cum pot bărbații să se poarte în acest fel. Nu știu care Dumnezeu spune că un sex este superior celuilalt, e revoltător ce li se întâmplă fetelor și femeilor în unele țări.

Să vă spun părerea mea


O admir pe copila aceasta pentru tot curajul ei, citiți cartea, veți afla o bucățică din istoria Pakistanului, un stat în care oamenii speră să fie salvați, un stat în care doar câteva voci se aud, un stat care se teme, dar speră în tăcere.
Stilul nu e foarte colorat și nici nu impresionează prin figuri de stil, dar impresionează prin faptul că e direct, gândurile ei sunt clare și rostite cu un glas răspicat.
Pentru strădaniile sale, Malala a fost nominalizată la Premiul Nobel Pentru Pace în anul 2013. De asemenea, în Pakistan a luat ființă Premiul Național pentru Pace Malala (National Malala Peace Prize), acordat tinerilor sub optsprezece ani care luptă pentru pace și educație în Pakistan.

Alte detalii

Jurnalista britanică, Christina Lamb, este co-scriitoarea acestor memorii.
Cartea a fost interzisă în Pakistan, țara de origine a Malalei.
Au fost compuse cântece pentru Malala, fata a apărut și în diferite documentare, să nu mai vorbim de conferințe din diferite colțuri ale lumii.
Puteți să ascultați unui dintre cântece aici
Preferatul meu, cel care ilustrează cel mai bine tragediile din țara ei, este acesta. 

Final 
"Îl iubesc pe Dumnezeul meu. Îi mulțumesc lui Allah al meu. Îi vorbesc tot timpul. Este cel mai mare. M-a făcut atât de înaltă ca să pot ajunge la oameni, dar mi-a dat și multe responsabilități. Pace în toate căminele, pe toate străzile, în toate satele, în toate țările - acesta este visul meu. Educație pentru fiecare băiat și fiecare fată din lume. E dreptul meu să mă așez în bancă și să citesc din manuale împreună cu prietenii, la școală. E visul meu să văd toți oamenii zâmbind fericiți.Eu sunt Malala. Lumea mea s-a schimbat, dar eu sunt aceeași."

Comentarii

  1. Pare foarte interesanta cartea, poate voi reusi sa o citesc.
    Te tuc!

    RăspundețiȘtergere
  2. Am mai citit despre această carte pe diverse siteuri, mă bucur pentru tine că ai pus mâna pe ea și că ai citit-o! :D Trebuie să fie emoționantă. E păcat că noi putem face foarte puțin sau nimic pentru aceste fete, dar ar trebui să le fim recunoscătoare predecesoarelor care au luptat pentru drepturile noastre.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, nici noi nu am fost mereu emancipate, și cred că și acum e loc de mai bine... :)

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)