Maestrul și Margareta de Mihail Bulgakov

                                           -recenzia unei cărți cum rar întâlnești

Mă chinuiam să prind firul acestei cărți și să-i înțeleg acțiunea de ceva vreme, citeam și un pic dacă nu eram atentă pierdeam  firul narativ.
E o carte interesantă cum rar apuci să mai citești, cu personaje supra-realiste și umane totodată. 

Despre autor

Mihail Bulgakov, autorul romanului Maestrul și Margareta a trăit între anii 1891 și 1940, a fost un romancier și dramaturg rus de origine ucraineană foarte controversat, operele lui au fost interzise în repetate rânduri de către guvenrul stalinist. 


Scurt rezumat al romanului 

  Romanul cu acțiune foarte complexă este în principiu structurat pe trei planuri, primul plan este cel în care este prezentată elita Moscovei, unde își face apariția  un profesor expert în magie neagră pe nume Woland.Planul al doilea ne duce în trecut, în perioada în care Yeshua (Iisus) era judecat de Pilat, iar planul al treilea și cel principal  îi aduce în fața cititorului pe Maestru și pe Margareta. Cele trei planuri alternează pe parcursul romanului.
  Maestrul este un scriitor eșuat, ce a ajuns într-un spital de psihiatrie, de la el aflăm că Woland este de fapt încarnarea Satanei care joacă pe degete societatea moscovită dând repezentații de iluzionism la teatrul Variete.Unul dintre personaje ajunge în spital, datorită lui îl cunoaștem pe Maestru. 
Acesta a avut o încercare de a scrie un roman despre Pilat din Pont, dar din cauza temei alese romanul a fost aspru criticat și interzis, lucru care l-a adus pe Maestru în pragul nebuniei..El trăia o poveste de dragoste cu Margareta, poveste imposibilă deoarece aceasta era măritată cu un bărbat din înalta societate moscovită.

 În partea a doua a cărții, Bulgakov se axează mai mult pe acțiunile Margaretei, care își vinde sufletul magicianului Woland și se alătură grupului sau format din personaje bizare cu puteri supra-omenești,  precum  Azazello, Koroviev și ciudatul motan negru cu însușiri omenești Behemoth. 
 Woland o face pe Margareta regina unui bal la care iau de asemenea parte personaje supra-realiste și ciudate. După bal femeii i se îndeplinesc câteva dorințe, printre care cea de a-l aduce pe Maestru la ea și de a le permite celor doi să trăiască împreună, chiar dacă săraci. Woland nu este de acord cu decizia lor, așa că Azazello este trimis la subsolul în care locuiau Maestrul cu Margareta și îi otrăvește pe aceștia din cupa lui Pilat.
 În felul acesta cei doi îndrăgostiți sunt liberi să rămână împreună în refugiul veșnic .
 După plecarea lui Woland și a discipolilor săi din Moscova, aflăm asta din epilog, orașul începe să-și reia normalitatea. 

Opinia mea

Sculptură din Kiev
Acest roman a fost pentru mine unul cum rar am mai întâlnit, ce spun rar, cred că nicio dată. O desfășurare a acțiunii foarte complicată, cum am menționat și mai sus, și o trecere foarte subtilă și rapidă de la normalitate la supra-realism. Aceste treceri m-au impresionat  foarte mult. 
Dintre personaje, cel mai simpatic şi bine construit mi s-a părtu motanul Behemoth, care este mereu în contra-dictoriu cum majoritatea personajelor. 

Stând pe labele din spate și plin de praf, motanul, între timp, făcea plecăciuni în fața Margaretei.Acum la gâtul motanului se afla un papion alb de frac, iar pe piept, un binoclu de dama din sidef, ținut pe o curea.Mai mult, mustățile motanului erau aurite.

 Dacă mă întrebați ce gen este acest roman, vă pot spune că este un amalgam între psihologic, de dragoste, religios, de moravuri umane etc. 

****
Cartea mi-a fost pusă la dispozișie de magazinul universal online adevarulshop.ro, tot ei vin cu oferte greu de egalat la colecția Jules Verne -stoc limitat , dar și reducere de 50% la carte străină
Dacă doriți să citiți Maestrul și Margareta o puteți comanda de aici

Comentarii

  1. Si eu imi doresc de mult timp sa citesc aceasta carte, sper sa reusesc cat mai repede.

    RăspundețiȘtergere
  2. Am citit si eu cartea. Nu stiu, a fost.. Wow! Cam asa m-a lasat. M-a impresionat enorm. N-am mai citit niciodata ceva asemanator, si cred ca o sa-mi aduc multa vreme aminte de aceasta carte.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) Frumos, si eu am fost impresionata de roman. Am ales sa-l prezint la romana si a fost o prezentare reusita, am luat nota maxima si ma bucur ca am ales cartea asta.

      Ștergere
  3. Am citit si eu romanul si am ramas profund surprinsa . Nu sunt amatoare a operelor fantastice dar lucrarea si-a gasit un loc aparte in inima mea . La fel ca "Faust" , romanul mi-a dat motive de meditare pe tema pactului cu dracu . Indemn pe toti sa citeasca opera ! Foarte buna descriera cartii.. Succes!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)