De veghe în lanul de secară-J.D. Salinger


Titlu original The catcher in the rye

Incipit Și dacă vreți să aflați ce și cum, presupun c-o să vreți să știți  din capul locului unde m-am născut, cam ce copilărie nasoală am avut, cât de ocupați erau ai mei până să mă facă (...).
Romanul De veghe în lanul de secară a fost scris de autorul american Jerome David Salinger.Romanul îl are ca personaj principal pe Holden Caulfield, un adolescent răzvrătit în vârsta de șaptesprezece ani care hotărăște să-și ia lumea în cap după ce a fost dat pentru a treia oară afară dintr-o școală.
 Holden relatează peripețiile prin care trece înainte de a părăsi liceul Pencey dar și după.
Descrie persoanele cu care intră în contact foarte amănuțit,fetele cu care se întâlnește, băieții cu care este coleg de cameră în școlile prin care învață, etc. își iubește foarte mult sora mai mică, ea este motivul pentru care Holden se întoarce acasă.Îi este dor de fratele care a murit din cauza leucemiei și de celălalt frate plecat la Hollywood ca scriitor de scenarii.
În timpul plimbărilor lui prin New York(oașul natal),după ce părăsește liceul Pencey, Holden trece prin momente mai mult sau mai puțin vesele, pe mine mă distrează limbajul foarte tare, iar replicile "m-a dat pe spate" și "alte alea pe acolo" au început chiar să mă enerveze din cauză că le folosea și de cinci ori într-o frază.
M-au amuzant tare momentele în care Holden are de-a face cu prostituata și cu șeful ei, dar și faza în care fuge de la profesorul care s-a oferit să-l găzduiască peste noapte din cauză că acesta îl mângâia pe Holden pe frunte.

Recunosc că viața de adolescent nu e ușoară, dar nici el nu încerca nici unu pic să și-o facă mai plăcută.

Din roman ne dăm seama că Holden este tipul elevului răzvrătit și neadaptat de care școlile ar da orice să scape din cauză că nu învață și crează necazuri. Are o imaginație bogată și este predispus să cadă pradă viciilor și să se lase  băgat în tot soiul de încăierări.
 M-a enervat puțin faptul că titlul nu prea are nicio legătură cu conținutul cărții, poate doar prin faptul că lui Holden îi place o poezie scrisă de Robert Burns Dacă cineva se întâlnește cu cineva venind prin secară. și își dorea să supravegheze  lanuri de secară în loc să devină avocat ca tatăl său ori alte meserii pentru care el nu avea căutare.
 În cele din urmă băiatul se întoarce acasă și ajunge să își istorisescă peripețiile dintr-un spital de boli mintale de unde va ieși curând iar din toamna următoare va învăța la o altă școală.
 Citat preferat  Caracteristica definitorie a omului imatur e că vrea să moară în mod nobil pentru o cauză, în timp ce caracteristica definitorie a omului matur e că vrea să trăiască umil pentru una. (Wilhem Stekel-psihanalist)
Și cam atât despre rezumat.A, vă las și puțin din final.
 Final  Cam tot ce știu e că mi-e dor de cei de care v-am povestit(...)Nu spuneți nimănui nimic, niciodată.Dacă o faceți, o să începă să vă fie dor de toți.
Eu una i-aș acorda acestei cărți nota 7 din 10, deoarce nu este una foarte profundă, limbajul este destul de obișnuit și ușor de înțeles, ceea ce este un lucru bun.Cartea aș vrea să o recomand celor care nu prea sunt mari fani ai lecturii, se parcurge foarte ușor și nici nu cere mari bătăi de cap în ceea ce privește înțelegerea mesajului.
Vă las aici un link unde puteți găsi un rezumat cu desene.
Psot scriptum, cu această carte se încheie lista mea de cărți citite și recenzii scrie în vacanța de vară.Ultima mea vacanță din liceu.

Ceva util pentru voi, la librăria Adevarulshop.ro găsiți cărți biografii cu preț redus cu până la 50%.

Eu trec la altceva, mă apuc să citesc Mizerabilii de Victor Hugo.

Comentarii

  1. frumoasa recenzia,si eu am citit romanul acesta anul trecut si m-am enervat ca finalul este foarte brusc. Tie cum ti s-a parut?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mersi.Pe mine m-a amuzat intr-un fel finalul :) cand am inceput cartea nu prea m-am prins ca el scrie prin ce a trecut dintr-un spitala de boli mintale, si nici nu m-as fi prins de asta vreodata daca n-ar fi mentionat cineva asta intr-o recenzie pe un site. :))

      Ștergere
  2. Buna recenzia, dar trebuie sa recunosc, auzind de acesta carte ma gandeam mereu la cu o cu totul altfel de poveste, mult mai complicata si profunda. Dar nu suna rau nici actiunea descrisa de tine. Chiar daca e o carte mai "light", atata timp cat are ceva lucruri captivante in ea, e o lectura buna:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sincer, si eu ma asteptam la cu totul altceva...la fabulatii, un tanar profund, filosof in devenire cu o imaginatie bogata...dar s-a dovedit a fi despre un baiat "de gasca" din New York :)) de imaginatie nu duce nici el lipsa :)

      Ștergere
  3. :) ... interesanta recenzie ... interesant blog ... cred ca am citit-o în tinerețe ... și prin ce spui aici mai determinat sa o recitesc ... cu alți ochi ... la "schimb" va recomand Mario Vargas Llosa: Orașul și câinii ... dar încercați sa o citiți astfel: ... dați cate o valoare filozofica pozitiva personajelor (fidelitate, putere, loialitate, etc) ... nu le dictez eu ... o sa le descoperiți relativ ușor ... luate separat toate sunt ... ok ... dar ce te faci când toate aceste valori intra.... în conflict :)

    RăspundețiȘtergere
  4. :) ... interesanta recenzie ... interesant blog ... cred ca am citit-o în tinerețe ... și prin ce spui aici mai determinat sa o recitesc ... cu alți ochi ... la "schimb" va recomand Mario Vargas Llosa: Orașul și câinii ... dar încercați sa o citiți astfel: ... dați cate o valoare filozofica pozitiva personajelor (fidelitate, putere, loialitate, etc) ... nu le dictez eu ... o sa le descoperiți relativ ușor ... luate separat toate sunt ... ok ... dar ce te faci când toate aceste valori intra.... în conflict :)

    RăspundețiȘtergere
  5. :) ... interesanta recenzie ... interesant blog ... cred ca am citit-o în tinerețe ... și prin ce spui aici mai determinat sa o recitesc ... cu alți ochi ... la "schimb" va recomand Mario Vargas Llosa: Orașul și câinii ... dar încercați sa o citiți astfel: ... dați cate o valoare filozofica pozitiva personajelor (fidelitate, putere, loialitate, etc) ... nu le dictez eu ... o sa le descoperiți relativ ușor ... luate separat toate sunt ... ok ... dar ce te faci când toate aceste valori intra.... în conflict :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Ma bucur ca blogul ti se pare itneresant. Si multumesc pentru recomandare, cand voi avea mai mult timp liber voi cauta cartea. :)

    RăspundețiȘtergere
  7. de fapt,titlul are o foarte mare legatura cu continutul cartii.pe tot parcursul povestirii,holden se afla intr-o cadere libera.ce il va salva pe el este sora acestiua care il determina sa infrunte mai departe viata.la un moment dat,purtant o discutie cu ea,holden ii spune ca sti-ar dori sa devina"prinzator" sa ii prinda pe cei care sa afla pe marginea prapastiei ,gata sa cada,asemenea lui...asta plus faza cu poezia

    RăspundețiȘtergere
  8. iar intelegerea mesajului tine de modulde interpretare al fiecaruia:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De fapt tine mai mult de gusturi...e o carte simpluta si nu da mari batai de cap...sunt doar confruntarile unui adolescent cu problemele sale.

      Ștergere
  9. Este o carte simpla pentru ca este adresata, in primul rand, adolescentilor. Salinger a reusit sa creeze adolescentul universal. Daca este sa faci o comparatie cu adolescentul lui Mircea Eliade din "Romanul adolescentului miop", vei vedea foarte multe asemanari cu Holden din punct de vedere psihic. Un alt motiv pentru care cartea este simpla este pentru ca americanii nu au avut o cultura proprie niciodata. Este greu sa dai exemple de autori americani care s-au ridicat, ca si calitate si nu ca succes, la nivelul autorilor europeni.

    RăspundețiȘtergere
  10. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  11. Bună recenzie!
    Cartea e frumoasă, dar nu m-a șocat cu nimic, aici totul a fost despre un adolescent care merge spre casă, nu apar întâmplări care te țin cu sufletul la gură.

    RăspundețiȘtergere
  12. Am citit pe undeva pe acolo ca "titlul nu prea are legatura cu continutul cartii" . Ba are foarte mare legatura. Faptul ca Holden isi doreste sa fie paznic intr-un lan de secara plin cu copii, pe care sa-i protejeze, arata dorinta lui de a pastra intacta copilaria, de a ajunge oarecum din nou la aceasta perioada a vietii. Se accentueaza latura adolescentului care nu este pregatit pentru maturitate, care isi doreste sa ramana copil. La sfarsit cand asora lui nu vrea sa se dea in calusei pentru ca "e prea mare", reuseste sa o convinga, vazand in sora lui tineretea,puritatea copilariei.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am mentionat si eu partea cu Holden ce doreste sa devina paznic...nu are prea mare legatura deoarece dorinta lui Holden e mentionata intr-un singur loc, nu se pune foarte mult accent pe asta. Nu e o carte foarte profunda, e doar imaturitatea lui Holden... :)

      Ștergere
  13. impresionant ce faci tu aici, chiar daca nu sunt de acord cu toate opiniile tale sau, poate, tocmai din cauza asta! bravo! pana la urma cel mai important e ca citesti si, dupa aia, mai si scrii. un batran ziarist zicea ca, niciodata, nu e voie sa scrii mai mult decat citesti.

    RăspundețiȘtergere
  14. PS am uitat sa iti spun ca designul si conceptia artistica sunt impresionante la randul lor.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)