Jane Eyre-Charlotte Brontë (recenzie)

 Romanul Jane Eyre  a fost publicat în anul 1847 de scriitoarea engleză Charlotte Brontë (pronunțat Bronti).
 Romanul este inspirat din viața autoarei iar personajele sunt construite pe baza înfățișării persoanelor cunoscute de ea.

Cartea mi-a fost oferită de librăria online, Libris.M-am bucurat nespus de ea, pentru asta vreau să fac o recenzie favorabilă și cât se poate de bună. Tot la Libris găsiți o gamă variată de cărți online și cărți în limba engleză. 


 Rezumat
Romanul o are ca protagonistă pe Jane Eyre, o fetiță orfană crescută de o mătușă rece și plină de prejudecăți. Verișorii ei îi îngreunează viața, mai ales verișorul cel mare care se poartă de-a dreptul barbar cu Jane. După o încăierare între cei doi copii, doamna Reed-mătușa, hotărăște să o dea pe nepoată la un așezământ pentru fete orfane.
   Acolo, Jane petrece opt ani foarte grei, suferă de foame, de frig, colegele ei mor cu zecile și se confruntă și cu răutățile și prejudecățile profesoarelor. Probabil că aceste întâmplări întăresc caracterul fetei și sporesc măestria cu care acest personaj a fost desenat în cuvinte.
  Jane învață la Așezământul Lowood că viața nu e ușoară, își face o bună prietenă, pe Helen Burns, care, bolnavă la pat, îi spune protagonistei că va fi mai  foarte fericită în viața de apoi.

 Helen se stinge, iar timpul trece. Jane crește și devine o tânără responsabilă și o profesoară pricepută în așezământ.


După opt ani petrecuți acolo ea hotărăște că vrea ceva nou în viață și se angajează ca guvernantă a pupilei domnului Rochester. Jane se mută la conacul Thornfield unde devine profesoara lui Adele.
 Acel loc devine pentru ea raiul pe pământ, dar curând va afla că acel conac opulent ascunde un mister înfiorător care îl ține captiv pe Edward Rochester și îi va schimba și lui Jane viața.

Citate preferate
  O parte a conversației dintre Jane Eyre și Helen Burns aflată pe patul de moarte:
"-Sunt foarte fericită,Jane, și când vei auzi că am murit, trebuie să fii sigură de asta și să nu fii mâhnită-nu ai pentru ce să fii mâhnită.(...) Murind tânără, o să scap de multe suferințe(..)
-Dar unde te duci, Helen? Poți să vezi? Știi?
-Cred, am credință că mă duc la Dumnezeu."



"Cântăresc gândurile  în balanţa furiei şi faptele cu greutatea mâniei mele"- citat din nota de subsol, rostit în piesa Die Rauber de Frederich Schiller


Să vă spun părerea mea 
Acest roman clasic mi s-a părut unul foarte bun, profund și plin de substanță.Nu aș da Jane Eyre pe toți vampirii și fantasy-urile din lume. Charlotte  Brontë s-a priceput de minune să măiestrească această carte, aceste personaje foarte vii. 
 Eu una nu am prea citit romane clasice , ca să fiu sinceră, poate doar de autori români și cele clasice pentru copii.Dacă ar fi să o asemăn pe Jane cu vreun alt personaj din literatură, acesta ar fi Anne din romanule Anne de la Green Gables de Lucy Maud Montgomery. Seamănă pentru că ambele personaje sunt orfane și încearcă să-și găsească un rost în viață. Citiți această carte cu încredere! ;)

Comentarii

  1. Pare interesanta, dar pe mine una acest gen de carti nu ma prea atrag sa le citesc:D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mai demult aveam si eu aceeasi parere despre cartile din literatura clasica, dar acum incep sa-mi placa. Pe masura ce cresti iti mai schimbi gusturile in materie de lecturi.;)

      Ștergere
  2. Offtopic!
    Buna ziua, am bucuria si placerea sa va anunt ca blogul dumneavoastra a fost premiat de catre MWB, in cadrul editiei Premiilor MWB, luna august 2012!
    Blogul dumneavoastra a fost recomandat de catre un autor MWB, pentru valoarea, pasiunea, imaginatia, creativitatea, originalitatea si talentul de care ati dat dovada prin scrierile publicate!
    Gasiti mai multe detalii pe urmatoarea pagina:
    http://www.mostwantedblog.org/2012/08/26/premiile-mwb-august-2012/

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte frumoasa recenzia si sunt sigura ca romanul este foarte reusit:). O sa il citesc si eu cand am ocazia si cand o sa caut o "portita" pe care sa ies din atata paranormal.

    Dee.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. S-o cauti cat mai repede, ca altfel vei deveni paranoica de la paranormal :) Eh, merita sa o citesti! Si mersi de parere.

      Ștergere
  4. Am citit acest roman si este unul din preferatele mele. Povestea lui Jane este una impresionanta, iar dragostea ei fata de domnul Rochester- un sentiment pur, altruist, rabdator. ♥

    RăspundețiȘtergere
  5. Am citit-o şi eu în engleză. Şi chiar mi-a plăcut enorm. Cred că să citeşti o carte în limba ei, îi dă un farmec aparte. Şi cum cartea asta e perfectă... O ador!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, cred si eu.Personal nu m-am incumetat vreodata sa citesc ceva cap-coada in alta limba, dar da, cred ca e mult mai plin de farmec decat o traducere...e la fel ca la filme.

      Ștergere
  6. Am citit si eu cartea. La inceput ma feream de romanele clasice, aveam impresia ca sunt prea plictisitoare. Dar cand am citit primult roman clasic nu puteam sa-l mai las din mana, si cand l-am terminat mi-a partut rau. Am citit toate cartile lui Jane Austen si ale surorilor Brontë. Ti le recomand si tie, vei vedea cat sunt de frumoase.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, stiu, sunt destul de bune si romanele clasice. :) toti avem tendinta de a le subestima.

      Ștergere
  7. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  8. Cum adica sa citim aceasta carte? Aceasta e una din cartile de baza. Am citit-o cand aveam 14 ani...Tin minte ca am plans in hohote cand am citit-o. Nu inteleg exprimari de genul: "Pare interesanta, dar pe mine una acest gen de carti nu ma prea atrag sa le citesc". Pe vremea mea, nici nu se punea problema ca ma atrage sau nu o anumita carte...Era de la sine inteles sa citesti si sa-ti formezi o cultura generala solida. Ma ingrozesc numai cand vad ce comentarii sunt!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anonim, gusturile nu se discuta. Obligat fiind sa citesti nu vei citi, obligat fiind sa citesti ceva anume nu iti va conveni. Pentru asta exista recomandarile de carte, ca sa stie lumea la ce sa se astepte, sa stie ce gen de carte este. Sa gaseasca cititorii cartile care le vor fi pe plac mai usor. :)

      Ștergere
  9. faina cartea mi-a placut si mie :) imi place blog-ul tau! felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  10. Am citit cartea si e minunata :)

    RăspundețiȘtergere
  11. ma puteti ajuta va rog ?
    am nevoie de lesta completa a personajelor acestei carti ! (mersi mult)

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)