Profesorul și menajera - Yōko Ogawa


Profesorul și menajera nu e ceea ce pare, când am dat de ea, de carte, pe raftul din Biblioteca Județeană am crezut inițial că este un altfel de poveste, am estimat greșit.
Profesorul și menajera este o carte plină de calcule matematice, am această datorie, de a vă aduce la cunoștință că veți vedea plusuri, minusuri, numere prime, numere pare, numere prietene și fracții între paginile romanului.

De la  Yōko Ogawa eu am mai citit Hotel Iris, o carte diametral opusă față de cea pe care o prezint aici. Puteți citi recenzia Hotel Iris pe care am scris-o pentru Goodread.ro.

Oricum, cartea aceasta este departe de-a fi una senzuală, chiar dacă inițial am crezut că așa va fi, titlul m-a indus în eroare, o gravă eroare, care pe oamenii mai rezevați îi poate face să piardă o lectură de-a dreptul relaxantă și simpatică.

Tânăra mamă singură, menajera de treizeci de ani, este repartizată de agenția pentru care lucrează la un nou client. I se dă adresa și merge să-și cunoască noul șef. Acolo se întâlnește în primă fază cu o văduvă care îi spune pentru cine va lucra: un profesor de aproximativ șaizeci de ani a cărui memorie ține doar optzeci de minute.

Acesta este startul unei adevărate prietenii, între menajeră și Profesor, iar mai apoi și Radical, fiul menajerei.

Radical este adus de mama lui la casa Profesorului la insistențele celui din urmă. Bătrânul îi dă porecla de Radical copilului de zece ani, pentru ca mai apoi cei doi să lege o prietenie sinceră și lipsită de interese, întregită de pasiunea pentru baseball.

Tipic scriitoarei Yōko Ogawa este faptul că numele personajelor nu contează chiar deloc, putem plasa acțiunea chiar și în Statele Unite, pentru că pe tot parcusrul cărții, personajul narator se referă la celelalte personaje ca fiin Profesorul, Radical sau văduva.

Personal, prin această carte, am realizat că matematica poate fi și frumoasă datorită patosului cu care Profesorul se dedică ei, dar și mulțumită intensității cu care menajera și Radica încearcă să-l ajute și să-l înțeleagă pe profesor prin intermediul cifrelor și calculelor pe care acesta le propune.
Mie, povestea Profesorului mi-a stârnit compasiunea, iar răbdarea cu care menajera îl copleșește când îi repetă zilnic că ea e noua menajeră, iar memoria lui este de scurtă durată este impresionantă.

Mi-a plăcut foarte mult cartea și sunt îndrăgostită de stilul scriitoricesc al lui Yōko Ogawa, m-am reîndrăgostit de el datorită acestei cărți și mi-am dat seama câtă liniște sufletească pot insufla cărțile cu adevărat frumoase.

O recomand cu toată căldura cititorilor interesați de frumusețea unei adevărate prietenii ce se leagă între oameni de vârste și categorii sociale diferite, care, în primă fază par a nu avea nimic în comun.

Despre autoare



Romanciera, autoare a numeroase volume de proza scurta si eseista, recompensata cu cele mai importante premii literare din Japonia, tradusa in peste 20 de limbi, Yoko Ogawa este mai cu seama cunoscuta datorita romanului Profesorul si menajera, ecranizat in 2006 de regizorul Takashi Koizumi.


Comentarii

  1. Oh, Doamne, ce super mi se pare! Drăguț că ai reușit să vezi matematica în alt fel, clar ar trebui să o citesc și eu. :)) Recent ți-am descoperit blogul și te felicit pentru recenzii și pentru tot ce ține de el! Observ că citești numai cărți de calitate, cel puțin eu așa le consider.
    Uite, m-aș bucura să treci puțin și pe blogul meu: http://thoughts-about-books.blogspot.ro/
    O săptămână relaxantă îți doresc! >:D<

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)