când simți că trece timpul...

Don't take my sunshine away. | via Tumblr





Eliade spunea în cartea lui că Maitreyi ar fi vrut să fie bărtână "Aș vrea să fiu bătrână ca el. Când ești bătrân, iubești mai mult și suferi mai puțin". Ei bine, nu știu cum e să fii bătrân, dar sper din suflet că voi ajunge să aflu.
Maitreyi e una din puținele cărți care mi-a marcat adolescența și tinerețea, nu știu de ce, dar m-am regăsit total în gândurile Maitreyiei, în felul ei de a vorbi și de a fi îndrăgostită. Dacă ar fi după mine, acest roman e un must read pentru fiecare tânără romantică care se îndrăgostește ușor și fiecare iubire platonică sau nu o marchează.
Eu una nu mă simt bătrână, nu sunt... sunt tânără, dar e destul de înțepător ca în loc de fetița acum să mi se spună doamnă sau mai rău, tanti. Nu știu de la ce vârstă e normal ca oamenii cu copii îi pună pe cei mici să li se adreseze cu tanti sau nenea tinerilor...
Nu știu nici de la ce vârstă e normal să fii salutată cu sărumâna pe stradă... e drept că și eu salutam pe aproape toată lumea cu această formulă standard și mulți protestau. Evident că, fată cuviincioasă fiind, nu schimbam salutul cu una cu două. Dar tot nu îi salutam pe cei mai tineri de douăzeci de ani în felul acesta.
Știu că pe vremuri, pe când bunicii noștri erau ei înșiși doar niște copilandri, dacă între frați era o diferență de minim zece ani, cel mic îi spunea dumneata sau dumetale celui mare.
Atunci lumea avea mai mare respect, iar cei învârstă erau la baza societății și o guvernau după tradiții. Nu știu dacă era mai bine sau mai puțin bine, era mai sigur în lume, în familie. Comunitățile erau mai organizate, copii nu se răzvrăteau pentru orice, iar dacă o făceau erau imediat puși la punct.
Tinerii nu aveau prea multe de spus în ce îi privea, căsătoriile erau aranjate, de obicei băieții duceau meseria tatălui mai departe sau se ocupau de gospodărie... fetele învățau să facă lucru manual, să găstească și alte treburi casnice. Așa stăteau lucrurile, oamenii nu cunoșteau alt stil de viață, și toți erau mulțumiți.
Acum, însă, totul pare haotic.Mulți nu-și arată vârsta, ori par mai maturi ori mai vârstnici. Am văzut fete mai mici ca vârstă decât mine dar mai devoltate. E ciudat.
Lumea s-a schimbat foarte mult în ultimele secole, uneori am impresia că nu m-am născut în secolul potrivit. Sunt o romantică și o nostalgică cu diplomă.

Comentarii

  1. Foarte foarte adevărat.Eu de exemplu nu aș vrea să treacă timpul.Aș vrea să rămân la vârsta asta..nu știu.Dar din păcate nu prea avem ce face..

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu esti singura romantica,nostalgica din tara.Suntem doua.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Suntem cel putin doua. :)) Sigur sunt si alte sau alti romantici in tara. :D

      Ștergere
  3. "și toți erau mulțumiți"
    Nu ai învățat nimic din Ion, Moromeții și altele asemenea?
    Totuși, îți înțeleg punctul de vedere. Mi-aș dori și eu ca drumul nostru în viață să fie mai simplu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In aparenta erau multumiti :)) ca nu prea ii intreba nimeni daca le convine ori ba, trebuiau sa se supuna...

      Ștergere
  4. Foarte bună postarea :).
    Cu toate că mă bucur din plin de tehnologia zilelor noastre, când părinţii, bunicii îmi povestesc despre vremurile lor, despre cât de... normal era totul, parcă îmi doresc să-mi fi trăit şi eu copilăria atunci. Era mai simplu, mai sigur, mai mult respect, upă cum ai spus.
    Am văzut şi eu o mulţime de fete care par de 20 şi au în realitate 14-15. E aiurea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acum avem diversitate, drepturi si ne batem joc... atunci oamenii treceau oarecum de la copilarie direct la maturitate... isi intemeiau familii de foarte tineri si lucrau de mici alaturi de parintii lor. Acum... e cu totul altfel si nu e neaparat mult mai bine.

      Ștergere
  5. Si eu sunt o romantica si o nostalgica....mi-ar fi placut sa ma fi nascut in alta epoca, una mai linistita si mai putin haotica. O stai linistita si mie mi-au spus de cateva ori copii mai mici sarumana,...si era ceva de genu...chiar arata batrana? Pentru ca am doar 21 de ani si alte persoane imi spun ca sunt foarte copilaroasa.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Exact asa sunt si eu. Unii ma fac mai mare altii mai mica, dar nimeni nu-mi ghiceste varsta :))

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)